Dzieci i zegarki nie mogą być stale nakręcane. Trzeba im dać też czas na chodzenie – Friedrich Wilhelm Froebel.
Jako opiekunowie i rodzice (zobacz nasz kurs na opiekuna w żłobku TUTAJ) w najwyższym stopniu dbamy o rozwój dzieci. Rola, którą pełnimy w ich życiu, nie pozwala nam się zatrzymać. Wciąż poszukujemy nowych rozwiązań, metod, inspiracji, po to, by dzięki naszej pracy – pracy opiekunów i nauczycieli – dziecko spędziło ciekawie, kreatywnie czas, ale także nauczyło się czegoś nowego i cennego. Przede wszystkim jednak, by czuło się swobodnie i bezpiecznie.
Jako pasjonaci metody Marii Montessori, pisaliśmy o jej pedagogice już nie raz. W dzisiejszym artykule jednak chcemy przedstawić wam Pedagogikę Freblowską. Zapraszamy do czytania!
Należy zacząć od tego, iż Friedrich Froebel uznawany jest za kreatora wychowania przedszkolnego. Cytat, który zamieściliśmy na początku naszego tekstu podkreśla jak ważne jest danie dzieciom swobody w ich działaniach, podczas zabawy. Tutaj pojawia się znów określenie, które często podkreślamy: swobodna zabawa. To aktywność, której dzieci potrzebują!
Choć jako opiekunowie (zobacz nasz kurs bez wychodzenia z domu TUTAJ) i rodzice chcielibyśmy zaplanować dzień dziecka tak, by mogło zaliczyć go do udanych, musimy pamiętać, iż nie możemy zapełniać maluchom każdej minuty. Czas na swobodne bawienie się to element rozwoju dziecka, który jest niezwykle ważny; pozwala bowiem na rozwój wyobraźni, kreatywności, nawiązywania relacji społecznych.
Jak już możecie się domyślić, najważniejsza w koncepcji Froebla była zabawa. Ta swobodna, na którą powinniśmy pozwolić dzieciom, ale także ta zorganizowana, która również jest potrzebna, niezbędna wręcz w placówkach takich jak żłobek czy klub malucha.
Froebel zabawki nazywał darami, uważał, że należy się o nie troszczyć. Odpowiednio dobrane zabawki odgrywają ogromną rolę w rozwoju i wychowaniu dziecka. Za dary Froebel uważał materiały do zabawy, które dostarczyć może nam przyroda. Można zaliczyć do nich piasek, glinę, kamienie czy wodę. Był świadomy jednak tego, iż natura nie może dostarczyć dzieciom wszystkich niezbędnych zabawek, dlatego opracował swój materiał dydaktyczny w postaci klocków drewnianych o różnych kształtach.
Był twórcą tak zwanych ogródków dziecięcych czyli instytucji wychowawczych, w których wychowawcy skupiali się na pobudzaniu samodzielności i aktywności dziecięcej poprzez zabawę i organizowanie zajęć. Dzieci eksplorowały w nich przestrzeń naturalną, podejmowały się prac ręcznych i prac w ogrodzie. Bardzo wiele czasu spędzały na świeżym powietrzu.
Froebel był zdania, iż mały człowiek powinien zdobywać jak najwięcej nowych doświadczeń w okresie dzieciństwa. Samo dzieciństwo określał również jako DAR.
W pedagogice Freblowskiej rolą opiekuna jest oddziaływanie na dziecko poprzez organizowanie takiego środowiska i warunków, by mogło ono poznawać w sposób swobodny otaczający je świat.
Jak już wiemy, to zabawa w pedagogice Freblowskiej jest najważniejsza. Zarówno ta swobodna, jak i zorganizowana przez osobę dorosłą. Stosując metodę Froebla możemy dziś korzystać ze specjalnych materiałów dydaktycznych. Są to wełniane piłeczki, klocki drewniane o kształtach sześcianów, walców, graniastosłupów, są to mozaiki, patyczki, okrągłe żetony składające się na zestawy i umieszczone w pudełkach drewnianych.
Choć pracę według pedagogiki Freblowskiej można uzupełnić o powyższe dary, nie jest to konieczne. Można realizować ją poprzez wykorzystanie wspomnianych już darów natury – jak mówił Froebel – to nie materiał, którym pracujemy ma największe znaczenie, a sposób myślenia i to, w jaki sposób kierujemy naszymi działaniami podczas pracy z dziećmi.
Dzięki wykorzystaniu pedagogiki Freblowskiej, w której każda nauka i działanie odbywa się poprzez zabawę, dziecko zdobywa wiele nowych umiejętności. Przede wszystkim uczy się współpracować w grupie, staje się wrażliwe na naturę oraz jej dary, nabiera szacunku do powierzonych mu przedmiotów, doskonali swoje umiejętności matematyczne, np pojęcia geometryczne, a także nabiera wiele cennych umiejętności z życia codziennego.
Czy znaliście wcześniej pedagogikę Freblowską? A być może stosujecie ją z dziećmi we własnej grupie? Jeśli nie, zachęcamy do zgłębienia tematu. Obranie zabawy jako strategii dydaktycznej może okazać się najlepszym rozwiązaniem! Efekty mogą zachwycić.
Nie widziałeś jeszcze naszego konta na facebook i Instagram? Zobacz koniecznie teraz!