Akademia Opiekuna: logorytmika. Propozycje na poszczególne miesiące

Akademia Opiekuna: logorytmika. Propozycja na poszczególne miesiące

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Wydrukuj
Email

Dobra wiadomość dla wszystkich mających dostęp do naszej Akademii Opiekuna – autorskiego projektu stworzonego po to, by wspierać pracę opiekunów w żłobkach. (Więcej informacji o Akademii Opiekuna znajdziesz TUTAJ). 

Dziś zaproponujemy Wam propozycje zajęć z logorytmiki na poszczególne miesiące! A więc logujcie się do swojej Akademii, by poznać nasze pomysły….w dzisiejszym artykule w skrócie przedstawimy to co w pełnej wersji znajdziecie w Waszej Akademii!
Nasz artykuł należy zacząć od tego…

Co to w ogóle jest logorytmika?

Otóż są to zajęcia logorytmiczne skierowane dla dzieci w wieku żłobkowym oraz przedszkolnym. Zajęcia oczywiście prowadzone są w formie zabaw gdyż jest to forma najlepsza dla dzieci w tymże wieku! 

Na zajęcia te składa się wiele elementów takich jak: ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia słowno-muzyczno-ruchowe, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia usprawniające narządy. 

Realizuje się je poprzez metody zabawowe, aktywizujące, naśladowcze, zabawowo-naśladowcze. 

Co jest celem zajęć z logorytmiki? Przede wszystkim kształtowanie poprawnej wymowy u dzieci oraz ich umuzykalnienie. To dwa nierozłączne cele zajęć logorytmicznych, które z kolei przyczyniają się do realizacji poszczególnych celów szczegółowych. 

Do celów szczegółowych można zaliczyć między innymi: usprawnianie narządów mowy, kształtowanie twórczej postawy, kształcenie poczucia rytmu. Jest ich o wiele więcej – pełną listę znajdziecie w naszej Akademii Opiekuna!

W nowych scenariuszach skupiamy się właśnie na logorytmice. Propozycje podzieliliśmy na miesiące – są one dostosowane do tematyki realizowanej w poszczególnych miesiącach w roku. Pamiętajcie, że pełen opis zajęć znajdziecie w Akademii Opiekuna – tutaj przedstawiamy ich streszczenie!

WRZESIEŃ

Ćwiczenie usprawniające narządy mowy w tym miesiącu nosi nazwę Chory Miś.  Celem jest usprawnianie podniebienia miękkiego. Nauczyciel wypowiada tekst wiersza, z kolei dzieci naśladują czynności w nim opisane, między innymi: kaszlanie, ziewanie, kichanie.

Ćwiczenie słuchowe nosi tytuł Graj Tak Jak Tańczą Nogi. Jest to ćwiczenie z wykorzystaniem instrumentów.

W ćwiczeniach słowno-muzyczno-ruchowych znajdziecie piosenkę Mokry Świat. W niej również znajdziecie ciekawe i rozwijające wykorzystanie instrumentów.

PAŹDZIERNIK

W październiku skupimy się na utrwalaniu głoski “sz”. Ćwiczenia słowno-muzyczno-ruchowe proponują wierszyk Myszki, który właśnie skupia się na głosce “sz” w sylabach. Zadaniem dzieci jest powtarzanie sylab.

Kolejną propozycją jest wierszyk Deszczyk, który pozwala utrwalić grupę spółgłoskową “szcz”.

W październiku znajdziecie także propozycję piosenki Orkiestra, w której to dzieci będą zarówno grać jak i śpiewać (podzielone na grupy ze względu na rodzaj instrumentu).

LISTOPAD

W listopadzie proponujemy Wam ćwiczenie usprawniające narządy mowy oraz ćwiczenie słuchowe – wiersz nosi tytuł Osioł. Dzięki niemu mamy możliwość dokonania usprawnienia wargi oraz utrwalenia u dzieci sylaby “sio”. W zadaniu tym pokazujemy jak kreatywnie można przeprowadzić z dziećmi pracę z tym wierszem, wykorzystując przy tym instrumenty.  

Proponujemy także ćwiczenie słuchowe noszące nazwę Jesienny Taniec. Zadaniem dzieci będzie improwizacja ruchowa z wykorzystaniem…kolorowych wstążek! Maksimum frajdy – o to właśnie chodzi w logorytmice!

Przeprowadzając w listopadzie ćwiczenia słowno-muzyczno-ruchowe będziecie mogli wykorzystać piosenkę Pan Listopad. Zadaniem dzieci jest naśladowanie gry i odgłosu instrumentu, który pojawia się w piosence. Podczas refrenów dzieci łączą się w pary i tańczą w rytm muzyki. Prócz obrotów w refrenie można wykorzystać także oklaski…ale więcej na ten temat przeczytacie w Akademii Opiekuna!

GRUDZIEŃ

Grudzień będzie skupiał się na głoskach dz-z.
Ćwiczenie słuchowe nosi nazwę Wartości Rytmiczne. Wprowadzamy nazwy nut: ósemka i półnuta. Nauczyciel zaczyna grać i biegać, a dzieci naśladują go. Wszystko dzieje się w tempie szybkim oraz tempie wolnym.

Jestem Zuch to nazwa ćwiczenia słowno-muzyczno-ruchowego. Znajdziecie tutaj ilustrowanie wiersza za pomocą ruchu czyli coś co zawsze jest mile odbierane przez maluchy. 

Piosenka Tupu Tup po Śniegu z wykorzystaniem instrumentów oraz klaśnięć w świetny sposób zachęca dzieci do aktywności. Opisana jest także wersja bez użycia instrumentów.

STYCZEŃ

W styczniu utrwalamy głoski: k/ t, g/ d k/ g. 

Ćwiczenie słuchowe nosi nazwę Wartości Rytmiczne – podobnie jak w grudniu. Poznajemy tym razem ćwierćnutę i półnutę. Po poznaniu przez dzieci tego, która jest która, zaczyna się…zabawa. Sprawdźcie sami!

Ćwiczenia słowno-muzyczno-ruchowe to tym razem rymowanka Pada Śnieg. Dzieci słuchają i obserwują ruchy nauczyciela. Następnie za pomocą ruchu ilustrują tekst.

Proponujemy także piosenkę Ptaszki Zimową Porą. Dzieci naśladują odgłosy wydawane przez ptaki pojawiające się w piosence, grają na instrumentach oraz śpiewają. Proponujemy także zabawę muzyczno-ruchową z wykorzystaniem tejże piosenki.

LUTY

W lutym skupimy się na głosce R.  Ćwiczenie słuchowe Wartości Rytmiczne polega na graniu dzieciom wartości nut po kolei: ósemki, półnuty, całej nuty. Po poznaniu, która jest która zaczyna się zabawa i naśladowanie nauczyciela.

Skaczące Bałwanki to zabawa w rytm muzyki wolnej oraz szybkiej. Nie zapominamy także o piosence. Idzie Zima Zła to świetna propozycja na luty, w której dzieci początkowo obserwują nauczyciela, a później dołączają do niego, naśladując jego ruchy. 

MARZEC

W marcu skupiamy się na Z i Ż. W ćwiczeniu usprawniającym narządy mowy pod tytułem Żaba skupimy się na usprawnianiu artykulatorów. 

Znajdziecie także ćwiczenie słowno-muzyczno-ruchowe o nazwie Żuczek, w której nauczyciel wypowiada tekst rymowanki modelując przy tym głosem oraz ilustruje tekst. Dzieci z czasem dołączają się do wspólnej zabawy. 

W piosence Podwodny Spacer dzieci będą naśladować ruchem tekst za nauczycielem. Obecne są takie elementy jak: wicie się jak wąż czy wykonanie ruchu fali ręką.

KWIECIEŃ

W kwietniu skupiamy się na CZ-C. Do ćwiczeń słowno-muzyczno-ruchowych można zaliczyć Ulicę Cudów. Nauczyciel recytuje wiersz i ilustruje go ruchem. Dzieci z czasem dołączają do zabawy i naśladują nauczyciela.

W piosence Kapela dzieci obserwują ruchy nauczyciela, a podczas refrenu naśladują grę na instrumentach muzycznych. 

MAJ

Maj to miesiąc skupiający się na głoskach F-W. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy zakładają takie praktyki jak dmuchanie na kolorowe piórka czy układanie ust w kształt całusa. 

Ćwiczenia słowno-muzyczno-ruchowe zawierają tekst Pada Deszczyk Pada, w którym to nauczyciel ilustruje tekst ruchem, a dzieci z kolei naśladują jego poczynania. Podczas tekstu zakłada się także wykorzystanie takich rekwizytów jak parasolki.

Proponujemy także ciekawe wykorzystanie znanej i lubianej przez dzieci piosenki Idziemy do Zoo

CZERWIEC

No i nadeszła pora na czerwiec. W ćwiczeniach słuchowych proponujemy ćwiczenie noszące nazwę Orkiestra. To podczas niego dzieci poznają takie melodie muzyki klasycznej jak Lato Vivaldiego. Zajęcia z wykorzystaniem instrumentów muzycznych.

Ćwiczenia słowno-muzyczno-ruchowe noszą nazwę Lato. Nauczyciel wypowiada tekst wiersza ilustrując go, dzieci z czasem zaczynają go naśladować.

Piosenka Wesoły Pociąg zakłada śpiewanie połączone z zabawą w pociąg. Powtarzają dźwięki dźwiękonaśladowcze.

To już wszystkie nasze propozycje zabaw z logorytmiki. Koniecznie sprawdzajcie pełne scenariusze w Waszej Akademii Opiekuna (więcej informacji TUTAJ). Wierzymy, że już niedługo będziecie mogli je wykorzystać podczas zajęć z dziećmi! A tymczasem #zostańwdomu.

Nie widziałeś jeszcze naszego konta na facebook Instagram? Zobacz koniecznie teraz!

Chcesz spełnić swoje marzenie o byciu opiekunem w żłobku? Zobacz nasz KURS!


Nasz Facebook

O nas

Jesteśmy Placówką Kształcenia Ustawicznego Wpisaną do Rejestru UM. Działamy na rynku od stycznia 2009 roku. Szkolimy online, ale też stacjonarnie w całej Polsce. Specjalizujemy się w szkoleniach pedagogicznym, bo pedagogika to nasza pasja a nie przypadek!

Więcej wpisów

Jak zorganizować wyjątkowe święto dnia matki w żłobku i przedszkolu?

Jak zorganizować wyjątkowe święto Dnia Matki w żłobku i przedszkolu?

Nadszedł maj, piękny miesiąc, który równocześnie jest miesiącem…mam! Właśnie w maju obchodzimy Dzień Matki: wyjątkowe święto, zarówno dla małych jak i dużych. To okazja, by wyrazić swoją wdzięczność i miłość. Świętowanie Dnia Matki ma ogromne znaczenie, szczególnie w żłobkach i przedszkolach, gdzie dzieci uczą się samodzielności, zdobywają wiedzę i nawiązują pierwsze relacje społeczne.

Ucz się teraz, zapłać później

Ucz się teraz, zapłać później!

Metoda odroczonych płatności to rozwiązanie, które pozwala na zrealizowanie szkolenia lub kursu bez konieczności ponoszenia kosztów na samym początku. Polega to na tym, że kupujesz szkolenie i przesuwasz po prostu termin zapłaty za nie. Jest to przydatne zwłaszcza wtedy, gdy zależy Ci na czasie – chcesz już rozpocząć edukację – a nie posiadasz w danym momencie wystarczającej ilości środków.