Akademia Opiekuna: logorytmika. Propozycja na poszczególne miesiące

Akademia Opiekuna: logorytmika. Propozycje na poszczególne miesiące

Dobra wiadomość dla wszystkich mających dostęp do naszej Akademii Opiekuna – autorskiego projektu stworzonego po to, by wspierać pracę opiekunów w żłobkach. (Więcej informacji o Akademii Opiekuna znajdziesz TUTAJ). 

Dziś zaproponujemy Wam propozycje zajęć z logorytmiki na poszczególne miesiące! A więc logujcie się do swojej Akademii, by poznać nasze pomysły….w dzisiejszym artykule w skrócie przedstawimy to co w pełnej wersji znajdziecie w Waszej Akademii!
Nasz artykuł należy zacząć od tego…

Co to w ogóle jest logorytmika?

Otóż są to zajęcia logorytmiczne skierowane dla dzieci w wieku żłobkowym oraz przedszkolnym. Zajęcia oczywiście prowadzone są w formie zabaw gdyż jest to forma najlepsza dla dzieci w tymże wieku! 

Na zajęcia te składa się wiele elementów takich jak: ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia słowno-muzyczno-ruchowe, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia usprawniające narządy. 

Realizuje się je poprzez metody zabawowe, aktywizujące, naśladowcze, zabawowo-naśladowcze. 

Co jest celem zajęć z logorytmiki? Przede wszystkim kształtowanie poprawnej wymowy u dzieci oraz ich umuzykalnienie. To dwa nierozłączne cele zajęć logorytmicznych, które z kolei przyczyniają się do realizacji poszczególnych celów szczegółowych. 

Do celów szczegółowych można zaliczyć między innymi: usprawnianie narządów mowy, kształtowanie twórczej postawy, kształcenie poczucia rytmu. Jest ich o wiele więcej – pełną listę znajdziecie w naszej Akademii Opiekuna!

W nowych scenariuszach skupiamy się właśnie na logorytmice. Propozycje podzieliliśmy na miesiące – są one dostosowane do tematyki realizowanej w poszczególnych miesiącach w roku. Pamiętajcie, że pełen opis zajęć znajdziecie w Akademii Opiekuna – tutaj przedstawiamy ich streszczenie!

WRZESIEŃ

Ćwiczenie usprawniające narządy mowy w tym miesiącu nosi nazwę Chory Miś.  Celem jest usprawnianie podniebienia miękkiego. Nauczyciel wypowiada tekst wiersza, z kolei dzieci naśladują czynności w nim opisane, między innymi: kaszlanie, ziewanie, kichanie.

Ćwiczenie słuchowe nosi tytuł Graj Tak Jak Tańczą Nogi. Jest to ćwiczenie z wykorzystaniem instrumentów.

W ćwiczeniach słowno-muzyczno-ruchowych znajdziecie piosenkę Mokry Świat. W niej również znajdziecie ciekawe i rozwijające wykorzystanie instrumentów.

PAŹDZIERNIK

W październiku skupimy się na utrwalaniu głoski “sz”. Ćwiczenia słowno-muzyczno-ruchowe proponują wierszyk Myszki, który właśnie skupia się na głosce “sz” w sylabach. Zadaniem dzieci jest powtarzanie sylab.

Kolejną propozycją jest wierszyk Deszczyk, który pozwala utrwalić grupę spółgłoskową “szcz”.

W październiku znajdziecie także propozycję piosenki Orkiestra, w której to dzieci będą zarówno grać jak i śpiewać (podzielone na grupy ze względu na rodzaj instrumentu).

LISTOPAD

W listopadzie proponujemy Wam ćwiczenie usprawniające narządy mowy oraz ćwiczenie słuchowe – wiersz nosi tytuł Osioł. Dzięki niemu mamy możliwość dokonania usprawnienia wargi oraz utrwalenia u dzieci sylaby “sio”. W zadaniu tym pokazujemy jak kreatywnie można przeprowadzić z dziećmi pracę z tym wierszem, wykorzystując przy tym instrumenty.  

Proponujemy także ćwiczenie słuchowe noszące nazwę Jesienny Taniec. Zadaniem dzieci będzie improwizacja ruchowa z wykorzystaniem…kolorowych wstążek! Maksimum frajdy – o to właśnie chodzi w logorytmice!

Przeprowadzając w listopadzie ćwiczenia słowno-muzyczno-ruchowe będziecie mogli wykorzystać piosenkę Pan Listopad. Zadaniem dzieci jest naśladowanie gry i odgłosu instrumentu, który pojawia się w piosence. Podczas refrenów dzieci łączą się w pary i tańczą w rytm muzyki. Prócz obrotów w refrenie można wykorzystać także oklaski…ale więcej na ten temat przeczytacie w Akademii Opiekuna!

GRUDZIEŃ

Grudzień będzie skupiał się na głoskach dz-z.
Ćwiczenie słuchowe nosi nazwę Wartości Rytmiczne. Wprowadzamy nazwy nut: ósemka i półnuta. Nauczyciel zaczyna grać i biegać, a dzieci naśladują go. Wszystko dzieje się w tempie szybkim oraz tempie wolnym.

Jestem Zuch to nazwa ćwiczenia słowno-muzyczno-ruchowego. Znajdziecie tutaj ilustrowanie wiersza za pomocą ruchu czyli coś co zawsze jest mile odbierane przez maluchy. 

Piosenka Tupu Tup po Śniegu z wykorzystaniem instrumentów oraz klaśnięć w świetny sposób zachęca dzieci do aktywności. Opisana jest także wersja bez użycia instrumentów.

STYCZEŃ

W styczniu utrwalamy głoski: k/ t, g/ d k/ g. 

Ćwiczenie słuchowe nosi nazwę Wartości Rytmiczne – podobnie jak w grudniu. Poznajemy tym razem ćwierćnutę i półnutę. Po poznaniu przez dzieci tego, która jest która, zaczyna się…zabawa. Sprawdźcie sami!

Ćwiczenia słowno-muzyczno-ruchowe to tym razem rymowanka Pada Śnieg. Dzieci słuchają i obserwują ruchy nauczyciela. Następnie za pomocą ruchu ilustrują tekst.

Proponujemy także piosenkę Ptaszki Zimową Porą. Dzieci naśladują odgłosy wydawane przez ptaki pojawiające się w piosence, grają na instrumentach oraz śpiewają. Proponujemy także zabawę muzyczno-ruchową z wykorzystaniem tejże piosenki.

LUTY

W lutym skupimy się na głosce R.  Ćwiczenie słuchowe Wartości Rytmiczne polega na graniu dzieciom wartości nut po kolei: ósemki, półnuty, całej nuty. Po poznaniu, która jest która zaczyna się zabawa i naśladowanie nauczyciela.

Skaczące Bałwanki to zabawa w rytm muzyki wolnej oraz szybkiej. Nie zapominamy także o piosence. Idzie Zima Zła to świetna propozycja na luty, w której dzieci początkowo obserwują nauczyciela, a później dołączają do niego, naśladując jego ruchy. 

MARZEC

W marcu skupiamy się na Z i Ż. W ćwiczeniu usprawniającym narządy mowy pod tytułem Żaba skupimy się na usprawnianiu artykulatorów. 

Znajdziecie także ćwiczenie słowno-muzyczno-ruchowe o nazwie Żuczek, w której nauczyciel wypowiada tekst rymowanki modelując przy tym głosem oraz ilustruje tekst. Dzieci z czasem dołączają się do wspólnej zabawy. 

W piosence Podwodny Spacer dzieci będą naśladować ruchem tekst za nauczycielem. Obecne są takie elementy jak: wicie się jak wąż czy wykonanie ruchu fali ręką.

KWIECIEŃ

W kwietniu skupiamy się na CZ-C. Do ćwiczeń słowno-muzyczno-ruchowych można zaliczyć Ulicę Cudów. Nauczyciel recytuje wiersz i ilustruje go ruchem. Dzieci z czasem dołączają do zabawy i naśladują nauczyciela.

W piosence Kapela dzieci obserwują ruchy nauczyciela, a podczas refrenu naśladują grę na instrumentach muzycznych. 

MAJ

Maj to miesiąc skupiający się na głoskach F-W. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy zakładają takie praktyki jak dmuchanie na kolorowe piórka czy układanie ust w kształt całusa. 

Ćwiczenia słowno-muzyczno-ruchowe zawierają tekst Pada Deszczyk Pada, w którym to nauczyciel ilustruje tekst ruchem, a dzieci z kolei naśladują jego poczynania. Podczas tekstu zakłada się także wykorzystanie takich rekwizytów jak parasolki.

Proponujemy także ciekawe wykorzystanie znanej i lubianej przez dzieci piosenki Idziemy do Zoo

CZERWIEC

No i nadeszła pora na czerwiec. W ćwiczeniach słuchowych proponujemy ćwiczenie noszące nazwę Orkiestra. To podczas niego dzieci poznają takie melodie muzyki klasycznej jak Lato Vivaldiego. Zajęcia z wykorzystaniem instrumentów muzycznych.

Ćwiczenia słowno-muzyczno-ruchowe noszą nazwę Lato. Nauczyciel wypowiada tekst wiersza ilustrując go, dzieci z czasem zaczynają go naśladować.

Piosenka Wesoły Pociąg zakłada śpiewanie połączone z zabawą w pociąg. Powtarzają dźwięki dźwiękonaśladowcze.

To już wszystkie nasze propozycje zabaw z logorytmiki. Koniecznie sprawdzajcie pełne scenariusze w Waszej Akademii Opiekuna (więcej informacji TUTAJ). Wierzymy, że już niedługo będziecie mogli je wykorzystać podczas zajęć z dziećmi! A tymczasem #zostańwdomu.

Nie widziałeś jeszcze naszego konta na facebook Instagram? Zobacz koniecznie teraz!

Chcesz spełnić swoje marzenie o byciu opiekunem w żłobku? Zobacz nasz KURS!


Udostępnij ten wpis: