Bajki terapeutyczne

Bajki terapeutyczne

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Wydrukuj
Email

Nie da się ukryć, iż książki są bardzo ważne w życiu dziecka jak i każdego człowieka. Literatura dziecięca odgrywa znaczącą rolę w rozwoju; pobudza wyobraźnię, twórczą aktywność, pozwala dzieciom zrozumieć otaczający świat. Istotne jest, by oswajać maluchy od najmłodszych lat z utworami literackimi: codzienna rutyna czytania bajek – choćby przez kilka minut dziennie – niesie ze sobą wiele korzyści. Wprowadzanie w bajkowy świat powinno odbywać się zarówno w domu jak i żłobku (nasz kurs na opiekuna w żłobku znajdziecie TUTAJ), w przedszkolu, a nawet w szkole.

Bajki i baśnie już od starożytności wykazywały swoją uzdrowicielską moc. W dzisiejszym artykule chcieliśmy przybliżyć Wam temat szczególnej metody terapii, stosunkowo młodej. Jest nią terapia z wykorzystaniem bajek terapeutycznych czyli bajkoterapia.

Bajkoterapię wyróżnia się jako jedną z niewielu metod, które są w stanie zredukować lęk i niepokój u dzieci. Bajka terapeutyczna to zazwyczaj utwór krótki, w którym świat przedstawiony jest z dziecięcej perspektywy. Bohaterami najczęściej są małe dzieci, zwierzęta, zabawki czy inne przedmioty – postacie mogą być czarodziejskie jednak w przeciwieństwie do baśni – w bajkach terapeutycznych magia nie jest sposobem na rozwiązywanie problemów. Bohater sam pokonuje trudności – lub z pomocą innych postaci okazujących mu wsparcie. Dzięki temu dziecko uczy się różnych sposobów rozwiązywania danego problemu czy szukania wyjść z trudnej sytuacji. Na przykładzie bajki dostrzega iż również inni mogą zmagać się z podobnymi przeciwnościami, mogą myśleć, czuć się i działać tak samo jak ono.

Celem bajek terapeutycznych w głównej mierze jest przynoszenie ukojenia. Takie bajki powinny wyciszyć, zredukować napięcia, udzielić wsparcia emocjonalnego. 

Autorka Maria Molicka, która zajmuje się w szerokim stopniu bajkoterapią wyróżniła trzy rodzaje bajek terapeutycznych: bajkę psychoedukacyjną, psychoterapeutyczną oraz relaksacyjną. 

Celem dwóch pierwszych bajek: psychoedukacyjnej oraz psychoterapeutycznej jest zniwelowanie lęku wytworzonego pod wpływem negatywnego doświadczenia  bądź niezaspokojonej potrzeby. Treść takich bajek zatem koncentruje się wokół problemu tworzącego u dziecka lęk. Mogą dotyczyć one, np lęku przed ciemnością bądź lęku przed zwierzętami.

Ważne, by w bajkach tych wytworzyć atmosferę pełną ciepła, która pozwoli dziecku poczuć się bezpiecznie. 

Ostatni rodzaj bajek terapeutycznych – bajka relaksacyjna – posługuje się wizualizacją. By uspokoić i odprężyć dziecko opowiada się o takich wydarzeniach z życia bohatera bajkowego jak picie wody prosto ze źródła, kąpanie się pod wodospadem czy latanie. Dodatkowo można zwiększyć efekt puszczając muzykę relaksacyjną. Bajka taka zazwyczaj trwa od 3 do 7 minut. 

Wiele zależy od osoby opowiadającej bajki terapeutyczne. Powinna być ona zrelaksowana, odprężona, powinna popracować nad tonem głosu. 

Bajkoterapia osiąga niesamowite efekty. Warto więc stosować ją w swojej pracy z dziećmi (ZOBACZ nasz kurs na opiekuna w żłobku). Pamiętajmy jednak, że nie wszystkie bajki są bajkami terapeutycznymi! 

Bajki terapeutyczne można wykorzystać do ogólnego problemu z jakim zmagają się dzieci, ale można je stworzyć również samemu – pod konkretne dziecko wymagające indywidualnej terapii. Nawet rodzice czy opiekunowie mogą tworzyć opowiadania terapeutyczne dla swoich maluchów. Ważne jest, by poznać dziecko i pod nie napisać opowiadanie terapeutyczne.

Choć na rynku bajki terapeutyczne przeznaczone są głównie dla dzieci w wieku od 4 do 9 lat także dorośli korzystają z ich uzdrawiającej mocy. Bajkoterapia stosowana jest w więzieniach czy ośrodkach odwykowych.

Skoro bajki terapeutyczne niosą pomoc osobom dorosłym dlaczego by nie zastosować ich w pracy z dziećmi do lat 3 zmagającymi się z poszczególnymi problemami? Oczywiście jest to możliwe i jak najbardziej wskazane.

Istotą jest to, by dobrać odpowiednio bajkę – nie tylko pod względem danego problemu, ale także treści i czasu trwania opowiadania. Jak wyżej wspomnieliśmy: zachęcamy do tworzenia samodzielnych bajek-pomagajek dla Waszych maluszków. A może już stworzyliście takie dzieło? Naprawdę warto!

Nie widziałeś jeszcze naszego konta na facebook i Instagram? Zobacz koniecznie teraz!

Chcesz spełnić swoje marzenie o byciu opiekunem w żłobku? Zobacz nasz KURS!

Nasz Facebook

O nas

Jesteśmy Placówką Kształcenia Ustawicznego Wpisaną do Rejestru UM. Działamy na rynku od stycznia 2009 roku. Szkolimy online, ale też stacjonarnie w całej Polsce. Specjalizujemy się w szkoleniach pedagogicznym, bo pedagogika to nasza pasja a nie przypadek!

Więcej wpisów

Jak zorganizować wyjątkowe święto dnia matki w żłobku i przedszkolu?

Jak zorganizować wyjątkowe święto Dnia Matki w żłobku i przedszkolu?

Nadszedł maj, piękny miesiąc, który równocześnie jest miesiącem…mam! Właśnie w maju obchodzimy Dzień Matki: wyjątkowe święto, zarówno dla małych jak i dużych. To okazja, by wyrazić swoją wdzięczność i miłość. Świętowanie Dnia Matki ma ogromne znaczenie, szczególnie w żłobkach i przedszkolach, gdzie dzieci uczą się samodzielności, zdobywają wiedzę i nawiązują pierwsze relacje społeczne.

Ucz się teraz, zapłać później

Ucz się teraz, zapłać później!

Metoda odroczonych płatności to rozwiązanie, które pozwala na zrealizowanie szkolenia lub kursu bez konieczności ponoszenia kosztów na samym początku. Polega to na tym, że kupujesz szkolenie i przesuwasz po prostu termin zapłaty za nie. Jest to przydatne zwłaszcza wtedy, gdy zależy Ci na czasie – chcesz już rozpocząć edukację – a nie posiadasz w danym momencie wystarczającej ilości środków.

Szczegóły nowego kursu Gry i Zabawy integracyjne

Szczegóły nowego kursu: Gry i zabawy integracyjne

Kurs Gry i zabawy integracyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym to szkolenie, które zostało stworzone z myślą o rozwijaniu ważnych umiejętności społecznych i emocjonalnych u dzieci. Celem kursu jest zapewnienie im wspaniałej zabawy i równocześnie pomoc w rozwijaniu umiejętności, takich jak współpraca, nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami, empatia, kreatywność i rozwiązywanie problemów.