Pracując z dziećmi w przedszkolu, w żłobku (nasz kurs na opiekuna w żłobku on-line znajdziesz TUTAJ), chcemy, by jak najlepiej spędziły czas pod naszą opieką.
Naszym zadaniem jest nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa i dobrej opieki, ale także edukacja, nauka nowych umiejętności, pokazanie dzieciom otaczającej ich rzeczywistości. Chcemy, by czas w przedszkolu/żłobku kojarzył się maluchom z czymś kreatywnym, ciekawym. Z miejscem gdzie można nauczyć się fajnych, nowych rzeczy i miło spędzić czas w towarzystwie rówieśników czy opiekunek, nauczycieli.
Nie powinniśmy jednak zapominać o zabawie, a konkretnie swobodnej zabawie. Ma ona ogromne znaczenie w życiu dziecka i w każdym przedszkolu czy żłobku powinna być przeznaczona na nią odpowiednia ilość czasu. Oczywiście, wspólne, edukacyjne zajęcia, ćwiczenia i inne zabawy są świetne i też bardzo istotne, jednak swobodna zabawa jest jednym z ważniejszych czynników, wpływających pozytywnie na rozwój maluchów.
Jako dorośli powinniśmy bardziej doceniać dziecięcą zabawę. Tak naprawdę jest to nic innego jak nauka. I to nauka na wszystkich możliwych poziomach! Dziecko bawiąc się, uczy się świata zewnętrznego. Czasami myślimy, obserwując zabawę dziecka, że ono tak naprawdę nie wie co robi. Otóż, dziecko bardzo dobrze wie co robi i po co! Poprzez powtarzanie w zabawie pewnych czynności, maluch trenuje swoje umiejętności. Zabawa pozwala dziecku na uczenie się relacji: między przedmiotami, między przedmiotami, a ludźmi, między ludźmi. Wszystkiego tego dziecko uczy się poprzez używanie zabawek.
Swobodna zabawa, pozwolenie dziecku na wymyślenie czegoś samodzielnie, jest niesamowicie ważne, choć często przez dorosłych bywa niedoceniane i niezrozumiałe. Zabawa jest też świetną okazją do treningu rozwiązywania różnych problemów. Właśnie w zabawie dziecko spotyka się z sytuacjami, podczas których musi wymyślić jakieś rozwiązanie. Połączyć kropki, by otrzymać wynik. I oczywiście, jako dorośli możemy coś zasugerować czy podpowiedzieć, jednak pamiętajmy, że wtedy dziecko może za każdym razem prosić o gotowe rozwiązanie.
Swobodna zabawa czyli użycie zabawki – wymyślenie tego jak można jej użyć, w jaki sposób można się nią bawić – to podstawa rozwoju. Wspaniale, kiedy dziecko może samodzielnie odkryć co można zrobić z daną zabawką – dlatego, że malec jest odkrywcą na każdym poziomie.
A gdy dziecko nie potrafi samo wymyślić sobie zabawy, chodzi i pyta co mogłoby porobić? W takiej sytuacji możemy dać dziecku małą podpowiedź, coś delikatnie zasugerować. Na przykład….a co by było gdybyś wziął te klocki? Wtedy dziecko zaczyna myśleć, zainteresuje się i w konsekwencji…zaczyna się bawić!
Pamiętajmy, że od czasu do czasu – nie ma nic złego w nudzie. Jeśli dziecko w danym momencie nie ma się w co bawić, nie wie, nie chce, pozwólmy mu na to. Powiedzmy: czasami tak bywa, że nie masz się w co bawić…
Możemy zachęcić dziecko do tego, by się położyło, odpoczęło, zamknęło oczy. Być może wtedy przyjdzie mu coś do głowy.
Mimo wszystko pamiętajmy, że dzieci mają całą masę pomysłów. To jest świetne! Dzieci myślą szerzej niż my, kreatywniej niż my. Cieszmy się tym i pozwólmy im na to. Pozwólmy na tę swobodną zabawę, podczas której tak intensywnie działa dziecięcy mózg.
Nie widziałeś jeszcze naszego konta na facebook i Instagram? Zobacz koniecznie teraz!
PS jesteśmy też na YOUTUBE!