Jak pomóc dziecku przejść przez proces adaptacji?

Jak pomóc dziecku przejść przez proces adaptacji?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Wydrukuj
Email

Nie da się ukryć, że świat przez wzgląd na panującą w kraju pandemię, zmienił się. Żłobki, kluby malucha, przedszkola pozostały zamknięte przez długi czas.  W związku z kolejnym etapem odmrożenia gospodarki, część z was – opiekunów w żłobkach i klubach malucha (zobacz  nasz kurs TUTAJ!) – wróciła do pracy z maluchami. 

I tutaj pojawia się pytanie: co z adaptacją? 

Zapewne trzeba będzie – w większości przypadków – przeprowadzić ją od nowa. Wdrożyć dzieci w proces powracania do żłobkowej codzienności, do Pań, do dzieci, do wypracowanej jakiś czas temu rutyny

W dzisiejszym artykule przedstawimy wam kilka najważniejszych wskazówek dotyczących przeprowadzenia w sposób skuteczny procesu adaptacji. Oczywiście pamiętajcie, że każdy maluszek jest inny, a więc nie ma reguły dotyczącej tego, ile czasu zajmie maluchom przyzwyczajenie się do nowej sytuacji. 

Stopniowe wydłużanie czasu.

To jeden z najważniejszych punktów. Pamiętajcie, że choć dziecko przed pandemią mogło zostawać niemalże do końca dnia w żłobku, po powrocie zapewne będzie potrzebowało czasu, by przyzwyczaić się do nowych warunków. Uświadomcie też rodziców w tej kwestii; niech zostawią maluszka w żłobku – w miarę możliwości – na dwie, trzy godziny, po czym stopniowo wydłużajcie czas pobytu dziecka w placówce. Rzucenie malca na głęboką wodę może skutkować niechęcią i stresem – postarajcie się, wraz z rodzicami, uniknąć tej sytuacji.

Szybkie pożegnania.

Przypomnijcie rodzicom o szybkich pożegnaniach. Przeciąganie ich może tylko zestresować dziecko i wprowadzić w zły nastrój. Emocje rodzica udzielają się dziecku, a więc to ważne, by dać buziaka, przytulić, powiedzieć kiedy po dziecko się wróci (na przykład po obiadku), życzyć udanej zabawy i pozostawić maluszka pod opieką opiekunki. Choć rzecz szybkich pożegnań na pierwszy rzut oka wydaje się błaha, ma ogromne znaczenie podczas procesu adaptacji.

Motywacja i zachęty.

Jako opiekunowie musimy otoczyć dziecko bezpieczeństwem, ciepłymi uczuciami, musimy zaplanować dzień tak, by maluch się nie nudził i był zadowolony. Zmotywujcie dziecko do wzięcia udziału w zajęciach, zachęćcie do tego, by spróbowało pokolorować obrazek, pobawić się klockami, zaśpiewać wspólnie z dziećmi. Początkowo, maluszek może czuć się niepewnie, a nieśmiałość weźmie górę. To naszym obowiązkiem, jako opiekunów, jest odpowiednie zachęcenie dziecka do wzięcia udziału w zabawie, podejście do malucha z uśmiechem i samymi pozytywnymi uczuciami. Oczywiście, należy robić to rozsądnie i jeśli widzimy, że dziecko naprawdę potrzebuje spokoju – powinniśmy mu go zapewnić i pozwolić na wyciszenie się.

Kontakt.

Postaraj się o bezpośredni kontakt, z każdym dzieckiem. Oczywiście wiemy, że jako opiekunowie przebywacie z maluchami cały czas; chodzi tutaj jednak o swobodną rozmowę, twarzą w twarz, na zainteresowanie się konkretnym dzieckiem, zapytanie: Zosiu, jak Ci minął czas w domu? Co robiłaś ciekawego gdy nie chodziłaś do żłobka? Postarajcie się na złapanie bezpośredniego kontaktu, z każdym dzieckiem, aby każdy maluszek czuł, że cokolwiek by się nie działo, może zwrócić się do swojej Pani Opiekunki, by poczuł zaufanie, akceptację  i bezpieczeństwo.

Interesujące zajęcia.

Kreatywność i wymyślanie interesujących zajęć to jedno z ważniejszych zadań, którym musi sprostać opiekun (zobacz nasz kurs na opiekuna w żłobku TUTAJ). To ważne, by przygotować ciekawe, atrakcyjne zajęcia, które odwrócą uwagę dzieci od tęsknoty za domem, od uczuć niepewności i początkowego niezrozumienia. Wiele nowych, cennych materiałów wrzuciliśmy do naszej Akademii Opiekuna – znajdziecie tam, między innymi, ciekawe propozycje aktywności ruchowych dla najmłodszych, scenariusze zajęć z wykorzystaniem instrumentów czy e-book z propozycjami świetnych zabaw sensorycznych. A więc kto ma dostęp do Akademii – logujcie się i łapcie inspiracje! Jeśli jednak nie korzystacie z Akademii Opiekuna, więcej informacji o projekcie znajdziecie TUTAJ.

Atmosfera.

Atmosfera jest niezmiernie ważna. Pamiętajcie, by stworzyć taką pełną relaksu i swobody. Przypomnijcie rodzicom o tym, by nie wychodzili do żłobka w pośpiechu. Maluszek powinien zacząć swój dzień na spokojnie, z odpowiednim zapasem czasu na śniadanie, zabawę, ubranie się. W żłobku pamiętajcie, by nie zmuszać dziecka do jedzenia czy leżakowania. Choć być może wcześniej udało wam się wypracować to, że dziecko kładzie się z całą grupą bądź je przy stoliku z innymi, to w tej nowej sytuacji bardzo prawdopodobne, że będziecie musieli zacząć proces nauki od nowa. Ważna jest cierpliwość i zrozumienie. Nie wolno dziecka do niczego zmuszać bo inaczej szybko się zniechęci.

Książeczki.

Czytanie dzieciom w grupie jest świetnym zajęciem. Pozwoli im na wyciszenie, oswojenie się ze swoim towarzystwem, ale i dzięki dobraniu odpowiednich książeczek ułatwi adaptację. Postarajcie wybierać się początkowo te dotyczące sytuacji, w której bohater pierwszy raz idzie do żłobka czy przedszkola. 

To już wszystkie wskazówki, które dla Was przygotowaliśmy. Wierzymy, że świetnie poradzicie sobie w przeprowadzeniu procesu adaptacji. Zachowajcie cierpliwość, spokój, zrozumienie i poczucie humoru, a na pewno większość rzeczy przebiegnie po waszej myśli. I pamiętajcie o zaglądaniu do Akademii Opiekuna!

Nie widziałeś jeszcze naszego konta na facebook Instagram? Zobacz koniecznie teraz!

Nasz Facebook

O nas

Jesteśmy Placówką Kształcenia Ustawicznego Wpisaną do Rejestru UM. Działamy na rynku od stycznia 2009 roku. Szkolimy online, ale też stacjonarnie w całej Polsce. Specjalizujemy się w szkoleniach pedagogicznym, bo pedagogika to nasza pasja a nie przypadek!

Więcej wpisów

Jak zorganizować wyjątkowe święto dnia matki w żłobku i przedszkolu?

Jak zorganizować wyjątkowe święto Dnia Matki w żłobku i przedszkolu?

Nadszedł maj, piękny miesiąc, który równocześnie jest miesiącem…mam! Właśnie w maju obchodzimy Dzień Matki: wyjątkowe święto, zarówno dla małych jak i dużych. To okazja, by wyrazić swoją wdzięczność i miłość. Świętowanie Dnia Matki ma ogromne znaczenie, szczególnie w żłobkach i przedszkolach, gdzie dzieci uczą się samodzielności, zdobywają wiedzę i nawiązują pierwsze relacje społeczne.

Ucz się teraz, zapłać później

Ucz się teraz, zapłać później!

Metoda odroczonych płatności to rozwiązanie, które pozwala na zrealizowanie szkolenia lub kursu bez konieczności ponoszenia kosztów na samym początku. Polega to na tym, że kupujesz szkolenie i przesuwasz po prostu termin zapłaty za nie. Jest to przydatne zwłaszcza wtedy, gdy zależy Ci na czasie – chcesz już rozpocząć edukację – a nie posiadasz w danym momencie wystarczającej ilości środków.

Szczegóły nowego kursu Gry i Zabawy integracyjne

Szczegóły nowego kursu: Gry i zabawy integracyjne

Kurs Gry i zabawy integracyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym to szkolenie, które zostało stworzone z myślą o rozwijaniu ważnych umiejętności społecznych i emocjonalnych u dzieci. Celem kursu jest zapewnienie im wspaniałej zabawy i równocześnie pomoc w rozwijaniu umiejętności, takich jak współpraca, nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami, empatia, kreatywność i rozwiązywanie problemów.