Kontakt małego dziecka z literaturą

Kontakt małego dziecka z literaturą

Choć często nie doceniamy znaczenia pierwszych lat życia u dziecka, mawia się, iż jest to jeden z najważniejszych, ale i najpiękniejszych okresów. Dziecko gwałtownie się rozwija i wręcz chłonie otaczający go świat – wiedzą o tym dobrze rodzice jak i opiekunowie w żłobkach/klubach malucha (NASZ kurs na opiekuna w żłobku znajdziesz TUTAJ).

Okres krótko przed ukończeniem przez malucha 2 lat jest szczególnie dynamiczny. Dziecko zaczyna pojmować, że jest odrębną istotą, a więc wszystko chce robić samodzielnie i po swojemu. Jest przekorne. 

Nie myśli o tym co będzie potem czy o tym co było wcześniej. Najważniejsze jest tu i teraz, a ulubionymi słowami stają się: ja, moje, sam. 

Zaleca się więc, by odwracać uwagę dziecka poprzez organizowanie ciekawych zabaw, dostarczanie maluchowi możliwości doświadczenia czegoś nowego. Choć już kiedyś pisaliśmy o tym, że WARTO czytać dzieciom od najmłodszych lat dziś znów podejmiemy temat książek. W poniższym artykule skupimy się na kontakcie małego dziecka z literaturą.

Jak zainicjować kontakt dziecka z dziełem pisanym?

Czym tak naprawdę jest dla małego dziecka książka?

Dla dziecka w wieku do 3 lat książka jest głównie zabawką. Jako opiekunowie (zobacz nasz kurs na opiekuna w żłobku 280h TUTAJ) powinniśmy pozwolić maluchowi zapoznać się dobrze z dziecięcą lekturą. Pozwólmy, by dziecko dotknęło książki, postukało, uderzało książką. To naturalne odruchy, które maluch stosuje, by odkrywać świat.

Początkowo warto inicjować spotkania z literaturą posługując się specjalnie stworzonymi książkami dla maluchów – głównie gumowymi lub wykonanymi z miękkich tkanin. Przedstawiają one historyjki w formie kolorowych obrazków – co dla małych dzieci jest szczególnie atrakcyjne – z krótkim tekstem, często rymowanym. 

Dzięki miękkim stronom, nierzadko wypełnionym powietrzem dziecko może poznawać książkę bez końca – bez obawy ze strony opiekunów o zniszczenie lektury czy – co gorsza – zrobienie sobie krzywdy przez maluszka. 

Gdy dziecko zaczyna być wprowadzane w świat bajkowych bohaterów często można spotkać się z potrzebą słuchania przez niego wciąż tych samych opowieści. I choć chcielibyśmy, by maluch poznał nową historię – on chce wracać bez końca do tej jednej,szczególnej. 

Jest to całkowicie normalne. Jako rodzice i opiekunowie powinniśmy spełnić oczekiwania literackie dziecka – i dostarczyć mu tekstu takiego jakiego w danym momencie pragnie. Zachęci go to z czasem do dalszego odkrywania świata bajek, da poczucie, że literatura to coś dobrego, atrakcyjnego, do czego można wracać, by poczuć się dobrze, ale i po to, by odkryć coś nowego.

Dziecko do 3 lat za istotne uważa myślenie magiczne. Dzięki wprowadzeniu elementu magii w codziennym życiu możemy uatrakcyjnić rutynę codzienności. Warto wprowadzać dzieci w świat prostych zagadek czy krótkich, rymowanych wierszyków. Maluchy chętnie i bez większych problemów się ich uczą, by następnie według nich wykonywać pewne obowiązki, np sprzątanie klocków może stać się atrakcyjnym przeniesieniem ich do zaczarowanego kufra jeśli tylko w kreatywny sposób o tym opowiemy.

Drewniane klocki do magicznego kufra włóż – przenieś je do krainy pełnej tęczy i pachnących róż!

Wszystkie powyższe czynności przygotowują dziecko na odbiór literatury, a co za tym idzie – na przeżywanie emocji płynących z dzieła pisanego.

Dziecko oswojone z książką, ze światem literackim z czasem zacznie podczas słuchania bajek identyfikować się z bohaterami, a w ich uczuciach odnajdywać własne przeżycia. 

Pozwólcie więc Waszym maluchom na poznanie książki pod każdym względem oraz – co najważniejsze – spełniajcie ich zachcianki literackie! W końcu wartości płynące z dzieła literackiego są szeroko znane…dajmy naszym dzieciom możliwość doświadczeniach ich.

  • na podstawie podręcznika Alicji Ungeheuer-Gołąb

Nie widziałeś jeszcze naszego konta na facebook i Instagram? Zobacz koniecznie teraz!

Chcesz spełnić swoje marzenie o byciu opiekunem w żłobku? Zobacz nasz KURS!

Udostępnij ten wpis: