Kontakt małego dziecka z literaturą

Kontakt małego dziecka z literaturą

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Wydrukuj
Email

Choć często nie doceniamy znaczenia pierwszych lat życia u dziecka, mawia się, iż jest to jeden z najważniejszych, ale i najpiękniejszych okresów. Dziecko gwałtownie się rozwija i wręcz chłonie otaczający go świat – wiedzą o tym dobrze rodzice jak i opiekunowie w żłobkach/klubach malucha (NASZ kurs na opiekuna w żłobku znajdziesz TUTAJ).

Okres krótko przed ukończeniem przez malucha 2 lat jest szczególnie dynamiczny. Dziecko zaczyna pojmować, że jest odrębną istotą, a więc wszystko chce robić samodzielnie i po swojemu. Jest przekorne. 

Nie myśli o tym co będzie potem czy o tym co było wcześniej. Najważniejsze jest tu i teraz, a ulubionymi słowami stają się: ja, moje, sam. 

Zaleca się więc, by odwracać uwagę dziecka poprzez organizowanie ciekawych zabaw, dostarczanie maluchowi możliwości doświadczenia czegoś nowego. Choć już kiedyś pisaliśmy o tym, że WARTO czytać dzieciom od najmłodszych lat dziś znów podejmiemy temat książek. W poniższym artykule skupimy się na kontakcie małego dziecka z literaturą.

Jak zainicjować kontakt dziecka z dziełem pisanym?

Czym tak naprawdę jest dla małego dziecka książka?

Dla dziecka w wieku do 3 lat książka jest głównie zabawką. Jako opiekunowie (zobacz nasz kurs na opiekuna w żłobku 280h TUTAJ) powinniśmy pozwolić maluchowi zapoznać się dobrze z dziecięcą lekturą. Pozwólmy, by dziecko dotknęło książki, postukało, uderzało książką. To naturalne odruchy, które maluch stosuje, by odkrywać świat.

Początkowo warto inicjować spotkania z literaturą posługując się specjalnie stworzonymi książkami dla maluchów – głównie gumowymi lub wykonanymi z miękkich tkanin. Przedstawiają one historyjki w formie kolorowych obrazków – co dla małych dzieci jest szczególnie atrakcyjne – z krótkim tekstem, często rymowanym. 

Dzięki miękkim stronom, nierzadko wypełnionym powietrzem dziecko może poznawać książkę bez końca – bez obawy ze strony opiekunów o zniszczenie lektury czy – co gorsza – zrobienie sobie krzywdy przez maluszka. 

Gdy dziecko zaczyna być wprowadzane w świat bajkowych bohaterów często można spotkać się z potrzebą słuchania przez niego wciąż tych samych opowieści. I choć chcielibyśmy, by maluch poznał nową historię – on chce wracać bez końca do tej jednej,szczególnej. 

Jest to całkowicie normalne. Jako rodzice i opiekunowie powinniśmy spełnić oczekiwania literackie dziecka – i dostarczyć mu tekstu takiego jakiego w danym momencie pragnie. Zachęci go to z czasem do dalszego odkrywania świata bajek, da poczucie, że literatura to coś dobrego, atrakcyjnego, do czego można wracać, by poczuć się dobrze, ale i po to, by odkryć coś nowego.

Dziecko do 3 lat za istotne uważa myślenie magiczne. Dzięki wprowadzeniu elementu magii w codziennym życiu możemy uatrakcyjnić rutynę codzienności. Warto wprowadzać dzieci w świat prostych zagadek czy krótkich, rymowanych wierszyków. Maluchy chętnie i bez większych problemów się ich uczą, by następnie według nich wykonywać pewne obowiązki, np sprzątanie klocków może stać się atrakcyjnym przeniesieniem ich do zaczarowanego kufra jeśli tylko w kreatywny sposób o tym opowiemy.

Drewniane klocki do magicznego kufra włóż – przenieś je do krainy pełnej tęczy i pachnących róż!

Wszystkie powyższe czynności przygotowują dziecko na odbiór literatury, a co za tym idzie – na przeżywanie emocji płynących z dzieła pisanego.

Dziecko oswojone z książką, ze światem literackim z czasem zacznie podczas słuchania bajek identyfikować się z bohaterami, a w ich uczuciach odnajdywać własne przeżycia. 

Pozwólcie więc Waszym maluchom na poznanie książki pod każdym względem oraz – co najważniejsze – spełniajcie ich zachcianki literackie! W końcu wartości płynące z dzieła literackiego są szeroko znane…dajmy naszym dzieciom możliwość doświadczeniach ich.

  • na podstawie podręcznika Alicji Ungeheuer-Gołąb

Nie widziałeś jeszcze naszego konta na facebook i Instagram? Zobacz koniecznie teraz!

Chcesz spełnić swoje marzenie o byciu opiekunem w żłobku? Zobacz nasz KURS!

Nasz Facebook

O nas

Jesteśmy Placówką Kształcenia Ustawicznego Wpisaną do Rejestru UM. Działamy na rynku od stycznia 2009 roku. Szkolimy online, ale też stacjonarnie w całej Polsce. Specjalizujemy się w szkoleniach pedagogicznym, bo pedagogika to nasza pasja a nie przypadek!

Więcej wpisów

Jak zorganizować wyjątkowe święto dnia matki w żłobku i przedszkolu?

Jak zorganizować wyjątkowe święto Dnia Matki w żłobku i przedszkolu?

Nadszedł maj, piękny miesiąc, który równocześnie jest miesiącem…mam! Właśnie w maju obchodzimy Dzień Matki: wyjątkowe święto, zarówno dla małych jak i dużych. To okazja, by wyrazić swoją wdzięczność i miłość. Świętowanie Dnia Matki ma ogromne znaczenie, szczególnie w żłobkach i przedszkolach, gdzie dzieci uczą się samodzielności, zdobywają wiedzę i nawiązują pierwsze relacje społeczne.

Ucz się teraz, zapłać później

Ucz się teraz, zapłać później!

Metoda odroczonych płatności to rozwiązanie, które pozwala na zrealizowanie szkolenia lub kursu bez konieczności ponoszenia kosztów na samym początku. Polega to na tym, że kupujesz szkolenie i przesuwasz po prostu termin zapłaty za nie. Jest to przydatne zwłaszcza wtedy, gdy zależy Ci na czasie – chcesz już rozpocząć edukację – a nie posiadasz w danym momencie wystarczającej ilości środków.

Szczegóły nowego kursu Gry i Zabawy integracyjne

Szczegóły nowego kursu: Gry i zabawy integracyjne

Kurs Gry i zabawy integracyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym to szkolenie, które zostało stworzone z myślą o rozwijaniu ważnych umiejętności społecznych i emocjonalnych u dzieci. Celem kursu jest zapewnienie im wspaniałej zabawy i równocześnie pomoc w rozwijaniu umiejętności, takich jak współpraca, nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami, empatia, kreatywność i rozwiązywanie problemów.