Nagradzanie dzieci

Nagradzanie dzieci

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Wydrukuj
Email

Pracując z dziećmi na co dzień, wiemy jak ważne jest motywowanie ich do działania. Pochwały czy drobne nagrody wchodzą w nawyk…jednak czy powinny?

Co powinniśmy wiedzieć o nagradzaniu dzieci jako rodzice, nauczyciele, opiekunowie? PS nasz kurs na opiekuna w żłobku znajdziesz TUTAJ.

Warto na początku wspomnieć, iż dzieci bardzo szybko przyzwyczajają się do tego, że są nagradzane. Dzieci są mądre więc szybko orientują się, że mogą zrobić coś dla nagrody, a nie dlatego, że miło i fajnie coś się robiło. 

Jako osoby pracujące z dziećmi na co dzień wykonujemy z maluchami bardzo wiele aktywności, zadań, ćwiczeń. Powinniśmy dążyć więc do tego, by dzieci chciały je wykonywać: i nie dlatego, że mogą coś za to dostać, a dlatego, że po prostu chcą coś zrobić, chcą się w coś pobawić. Bo jest to ciekawe, atrakcyjne, super! 

Uczmy dzieci, że to działanie jest nagrodą – a nie efekt. Kiedy wykonujemy prace plastyczne. sam proces jest świetny, samo lepienie z plasteliny, używanie farb czy kredek. Właśnie to: nie efekt końcowy. A dlaczego nie efekt końcowy? Ponieważ każdy z nas ma inne możliwości, talenty. Jednej osobie prace plastyczne będą wychodziły wspaniale, drugiej…trochę gorzej. Ważne więc, żeby dzieci potrafiły cieszyć się tym, że mogą malować, wyklejać, lepić. Istotne, by czerpały frajdę z samego procesu, a nie zamartwiały się tym, że ich słońce jest gorsze niż słońce Ani przez co nie otrzymają naklejki. 

W kategorii nagrody możemy traktować – na przykładzie pracy plastycznej – dostrzeżenie, że dziecko się stara, daje z siebie wszystko. Zapytajmy też dziecko czy jest zadowolone z efektu jaki osiągnęło? Czy jemu się podoba? Jeśli tak i dziecko jest z pracy zadowolone, mówimy “wspaniale!”. Jak dziecko twierdzi, że praca się nie udała i można byłoby zrobić coś inaczej, zapytajmy dlaczego tak uważa i podsuńmy wtedy pomysł: to dorysuj, popraw, możesz to zrobić. Nie oceniajmy przede wszystkim, nie mówmy “och, jakie piękne!”, “och, jakie nieładne, nie postarałeś się…”.  Prowadzi to do tego, że dziecko może bardzo szybko się zniechęcić. 

Natomiast jeśli chodzi o nagradzanie rzeczowe, które również ma miejsce w placówkach typu żłobek czy przedszkole, trzeba pamiętać, że jeśli nagradzamy to wszystkich.

Jeśli chcemy nagradzać, musimy znaleźć w każdym dziecku coś, za co możemy je nagrodzić. Może być to coś w jego pracach, zachowaniu. Może być to nawet nagroda za piękne ułożenie kredek czy kolorowanek, ułożenie krzeseł czy pomoc w roznoszeniu sztućców. Nie może być tak, że nagradzamy tak zwane “gwiazdy”. Są dzieci, które kolekcjonuje nagrody. A powinno być tak, że każde dziecko dostaje nagrodę – za cokolwiek! 

Z nagradzaniem na pewno trzeba być ostrożnym. Pamiętać, by nie nagradzać dla nagrody i nie nagradzać w taki sposób, by któreś z dzieci było poszkodowane. 

Niezależnie od wszystkiego trzeba znaleźć w każdym dziecku coś, co można nagrodzić!  Nie przesadzajmy jednak z nagrodami – w końcu chodzi o to, by wytworzyć motywację wewnętrzną, a nie zewnętrzną! Małymi kroczkami do przodu!

Nie widziałeś jeszcze naszego konta na facebook Instagram? Zobacz koniecznie teraz!

PS jesteśmy też na YOUTUBE!

Nasz Facebook

O nas

Jesteśmy Placówką Kształcenia Ustawicznego Wpisaną do Rejestru UM. Działamy na rynku od stycznia 2009 roku. Szkolimy online, ale też stacjonarnie w całej Polsce. Specjalizujemy się w szkoleniach pedagogicznym, bo pedagogika to nasza pasja a nie przypadek!

Więcej wpisów

Jak budować relację z dzieckiem?

Jak budować relację z dzieckiem?

Dzieci są niesamowicie mądre. W mig są w stanie wyczuć uczucia i emocje drugiej osoby, choć wydawałoby się, że tak małe istoty

Dzieci wysoko wrażliwe. Jakie są?

Dzieci wysoko wrażliwe. Jakie są?

Każdy człowiek jest inny. Każdy jest indywidualnością, w której można doszukać się czegoś niezwykłego. Od pewnego czasu dość często słyszy się o