Pomogę Ci, mamo – czyli czy gotować z dzieckiem?

Pomogę Ci, mamo - czyli czy gotować z dzieckiem?

Mamo, czy mogę Ci pomóc? – kto z nas, rodziców, nie słyszał nigdy tego pytania? Dzieci uwielbiają nam pomagać czy to podczas sprzątania, gotowania czy też sadzenia kwiatków. 

Oczywiście, wielu z nas, dorosłych, nierzadko odmawia dziecku. Dzieje się tak z wielu powodów, głównie chodzi o czas. Myślimy sobie, że to, co z dzieckiem zajmie nam 15 minut, normalnie zrobilibyśmy w 5. Pamiętajmy jednak, że te 15 minut to będzie wspaniały czas dla dziecka, w którym to będzie mogło poczuć się ważne, potrzebne, w którym świetnie będzie się bawić i co więcej: pogłębi to nasze relacje. 

Jedną z aktywności, którą jako rodzice możemy wdrożyć w naszą codzienność oraz którą jako opiekunowie w żłobkach czy klubach malucha możemy polecić rodzicom jako świetny sposób na pożyteczne spędzenie czasu razem (zobacz nasz kurs na opiekuna w żłobku on-line TUTAJ) jest właśnie gotowanie

Odpowiedź na pytanie: czy powinniśmy gotować z dzieckiem? brzmi TAK! Jak najbardziej! Poniżej przedstawiamy wam kilka wskazówek dotyczących wspólnego gotowania z maluchem, które na swoim blogu przedstawia Julie Luckenbill. Oczywiście, jeśli w żłobku organizujecie zajęcia skupiające się na gotowaniu – może przygotowanie sałatki owocowej – poniższe porady również można zastosować podczas zajęć grupowych. (nasz kurs na opiekuna w żłobku bez wychodzenia z domu znajdziesz TUTAJ).

A więc…

Postaw na prostotę. 

Pamiętaj, że przyjdzie czas na przygotowywanie wspólnie pysznych deserów dla całej rodziny, lecz jeszcze nie teraz. Pokaż dziecku – i róbcie to wspólnie – jak obrać banana czy mandarynkę. Zacznij od małych rzeczy, które równie mocno ucieszą maluszka.

Pozwól dziecku zadecydować.

Choć to ty, jako osoba dorosła, wiesz co najlepiej pasowałoby do konkretnego dania – na przykład sałatki – pozwól dziecku również zadecydować w sytuacjach, w których będzie to możliwe. Niech maluszek sam wybierze składniki, które znajdą się w sałatce owocowej. Maluchy wykonując aktywności, lubią mieć nad nimi kontrolę, chcą decydować i być samodzielne.

Pamiętaj o podstawach.

Dobierając przygotowanie wspólnie z dzieckiem określonego dania, należy pamiętać o jego umiejętnościach. Czy dziecko potrafi nalać już wodę do kubka? Czy potrafi wbić jajko do miseczki? To ważne, by wybrać te przepisy, które będą pasować do umiejętności dziecka. 

Rozwijaj nowe umiejętności dziecka, w jego indywidualnym tempie.

Należy bacznie obserwować dziecko i tempo, w którym się rozwija. Z czasem możemy wprowadzać nowe umiejętności kulinarne, jeśli zauważymy, że dziecko jest już gotowe. Jeśli widzimy, iż maluch potrafi oprzeć się próbowaniu surowych składników, możemy zacząć wprowadzać do naszych przepisów surowe jajka. Jeśli potrafi oprzeć się chęci dotknięcia gorących rzeczy, możemy zacząć angażować go w pomoc przy gotowaniu makaronu w garnku. Należy przy wszystkim oczywiście zachować zdrowy rozsądek i przede wszystkim zadbać o bezpieczeństwo. Pamiętajmy jednak, iż każde dziecko rozwija się we własnym, indywidualnym tempie.

Zachęcając do samodzielności, stawaj na działanie, nie na efekt końcowy.

Julie Luckenbill w tym przykładzie jako idealny przykład podaje stworzenie pizzy. Jak już wcześniej wspominaliśmy, bardzo ważne jest pozwolić dziecku na to, by miało kontrolę nad składnikami. Tak samo jest przy pizzy. Warto pozwolić dziecku stworzyć potrawę samemu, nie patrząc na efekt końcowy, a na sam proces, który pozwala dziecku na niesamowite przeżycia i doświadczenie. Zachęćmy dziecko do udekorowania własnego ciasta na pizzę ulubionymi składnikami. Proponujmy sos pomidorowy, ser, oliwki. Niech jednak maluszek wybierze sam co i w jakiej ilości pojawi się na jego pizzy.

Przygotuj się i stwórz plan.

Zapraszając dziecko do kuchni, zwłaszcza jeśli planujemy przygotować coś bardziej skomplikowanego, powinniśmy – w miarę możliwości – być przygotowani i uzbrojeni w plan. Tworząc ciasto, przygotujmy składniki i odmierzmy potrzebne ilości mąki, mleka, kakao. Zawsze umożliwi to większą kontrolę nad całą aktywnością, dzięki temu, wszystko będziemy mieć pod ręką. Nie stracimy czasu na odmierzanie czy szukanie danego składnika, a będziemy cały czas zaangażowani we współpracę z maluchem. 

Przygotuj przepis, który dziecko będzie mogło odczytać.

To świetna wskazówka, która zachęci dziecko do jeszcze większej aktywności i skupienia się. Przygotowując kolorowe karty obrazkowe, przedstawiające krok po kroku czynności, które będziecie wraz z dzieckiem wykonywać sprawi, że maluszek będzie mógł samodzielnie “odczytać” wykonywany przepis. Dzięki temu dziecku łatwiej będzie dotrzymać kroku osobie dorosłej podczas wspólnego gotowania.

Zachęć dziecko do sprzątania po gotowaniu.

To ważne, pokazać dziecku, że po gotowaniu należy po sobie posprzątać. Maluch może myć plastikowe naczynia, wycierać je suchym ręcznikiem kuchennym, wycierać blat. Pamiętaj, że nie jest to dla dziecka żadna kara! To super pomysł na spędzenie wspólnie czasu, tym bardziej, że dzieci aż lgną się do pomagania dorosłym. Maluszek na pewno będzie zadowolony, że mógł pomóc i że miał swój czynny wkład w przygotowanie posiłku, a następnie posprzątanie kuchni.

Pokazuj dziecku zdrowe nawyki żywieniowe.

Przygotujcie razem coś pysznego i zdrowego. Pokazuj dziecku w jaki sposób jeść zdrowo i każdego dnia kształtuj w nim ten nawyk. Dzięki temu, bardzo prawdopodobne, iż w przyszłości maluch będzie wybierał zdrowsze produkty podczas przygotowywania posiłków. Nawyków żywieniowych również trzeba dziecko nauczyć – a nie ma na to lepszego sposobu niż wspólne spędzenie czasu w kuchni.

Nasz artykuł powstał na podstawie tekstu na blogu naeyc.org

Mamy nadzieję, że skorzystacie z powyższych porad i będziecie gotować z waszymi maluchami. To naprawdę świetna forma spędzania wspólnie czasu – pożyteczna oraz ekscytująca!

Jako opiekunowie w żłobku ( nasz kurs na opiekuna znajdziesz TUTAJ) również możecie angażować maluchy w kulinarne czynności. Sałatka owocowa to dobry, smakowity pomysł!

Nie widziałeś jeszcze naszego konta na facebook Instagram? Zobacz koniecznie teraz!
 

Udostępnij ten wpis: