Samokształcenie opiekunów. Jak być kreatywnym w pracy opiekuna w żłobku?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Wydrukuj
Email

Praca z dziećmi jest niesamowita. Pozwala doznać nam emocji tak pozytywnych, pięknych i silnych, że ciężko wyobrazić sobie, iż jakiekolwiek inne zajęcie mogłoby się z tym równać. Choć opiekunowie robią to, co kochają, a wady gubią się w masie zalet, nie da się ukryć, że ich kształcenie nie kończy się wraz z rozpoczętą pracą.

Osoba, która podejmuje się opieki nad maluchami musi zdawać sobie sprawę z tego, że podczas zawodowej wędrówki na swej drodze spotka liczne znaki, nakazujące kształcenie we własnym zakresie, samorozwój w zaciszu domowym i pobudzanie kreatywności – przez całą swą karierę.

Choć początkowo taki wymóg może nas przerażać: z czasem sami zaczniemy dążyć do innowacyjnych metod i coraz to lepszych pomysłów. By nie stracić zapału do pracy, nie zatracić gdzieś po drodze swojej pasji, która pchnęła nas do podjęcia tego konkretnego zawodu, musimy wciąż na nowo się w nim zakochiwać i odświeżać sposoby, za pomocą których kierujemy rozwojem dzieciaków.

Maluchy chłoną rzeczywistość i możliwości świata w zaskakującym tempie. Od nas zależy poziom ich rozwoju. Z naszą pomocą maluszki mogą osiągnąć znacznie więcej umiejętności, niż ich rówieśnicy. Należy jednak pamiętać o dostosowaniu zajęć do ich możliwości i zadbać o to, by nauka przebiegała kreatywnie, interesująco. Nie jest chyba niespodzianką, że dzieciaki szybko się dekoncentrują. Naszym zadaniem jest wzbudzić w nich takie zainteresowanie i zapał do pracy, które pozwolą na efektywne robienie postępów.

Powtarzanie więc wciąż tego samego lub podobnego scenariusza zajęć nie jest wskazane. Tu właśnie do gry wchodzi wyobraźnia, która jest wielką przyjaciółką osób pracujących w żłobku.

Każde zajęcia powinny być przemyślane i atrakcyjne. Powinny łączyć w sobie naukę poprzez wzbudzającą pozytywne emocje zabawę, ruch, rozwijanie umiejętności psychomotorycznych, obserwacyjnych. Ważna jest praca bodźców zmysłowych, dzięki którym dziecko dotknie, poczuje, zasmakuje, zobaczy. 

Jak więc być kreatywnym opiekunem? Należy czerpać inspiracje. Czytać. Obserwować. Przeglądać tematyczne strony internetowe. Pozwólmy się….zaskoczyć. A później: zaskoczmy dzieciaki.

Inspiracje znajdziemy wszędzie. W liściach spadających z drzew, z których można stworzyć sukienkę Pani Jesieni, w mące i piance do golenia, z których łatwo wyczarujemy pachnącą, miękką masę, przypominającą magiczny śnieg. Tak naprawdę z każdej rzeczy codziennego użytku możemy stworzyć coś pięknego, co będzie dla malucha wielkim skarbem. Musimy zmienić nasze spojrzenie na świat. Spoglądać na kulę ziemską jak na niekończącą się kopalnię pomysłów. Myślmy jak dziecko. Zamknijmy oczy i pomyślmy, że mamy 2 lata. Co by nas rozweseliło? Zainteresowało? Wprawiło w dobry nastrój? To proste. Przecież….kochamy to robić. Kochamy się bawić z tymi małymi człowieczkami, którzy tak często nas zaskakują!

Bądźmy weseli i radośni. Cieszmy się naszą pracą. Bawmy się z dzieciakami co sił, pokazując im, że ta zabawa wciągnęła i nas. A przecież nie musimy udawać: wymyślając kreatywną zabawę, sami czerpiemy wiele frajdy z możliwości uczestnictwa w niej!

Nawet najprostsze rozwiązania mogą być świetne. Już samo wyjście na dwór wzbudza wiele emocji i podekscytowania. Spróbujmy położyć się z maluchami na kocu i patrząc w chmury, odgadywać ich kształty. To pozwoli na wyciszenie się i aktywny relaks.

Albo….wymyślmy niesamowitą historię o dzielnym motylu, który tak naprawdę jest zaczarowanym księciem, a później poszukajmy go razem z dziećmi. Czy sam pomysł nie brzmi bajkowo, nawet dla nas – dorosłych? Gwarancją zobaczenia prawdziwego motyla będą krzyki i skoki radości!

By być kreatywnym musimy poczuć tę pracę całym sobą. Przekształcić nasz umysł na umysł mentora maluszków. Na przewodnika świetnej, niekończącej się przygody. Stańmy się piratem czy ratującą świat biedronką i myślmy o sobie w ten sposób. Wtedy nie tylko dzieci spojrzą na świat jak na coś zadziwiającego i pięknego: również i my odkryjemy tę surową, czystą magię, która rodzi się tylko w nielicznych dorosłych.

Nasz Facebook

O nas

Jesteśmy Placówką Kształcenia Ustawicznego Wpisaną do Rejestru UM. Działamy na rynku od stycznia 2009 roku. Szkolimy online, ale też stacjonarnie w całej Polsce. Specjalizujemy się w szkoleniach pedagogicznym, bo pedagogika to nasza pasja a nie przypadek!

Więcej wpisów

Jak zorganizować wyjątkowe święto dnia matki w żłobku i przedszkolu?

Jak zorganizować wyjątkowe święto Dnia Matki w żłobku i przedszkolu?

Nadszedł maj, piękny miesiąc, który równocześnie jest miesiącem…mam! Właśnie w maju obchodzimy Dzień Matki: wyjątkowe święto, zarówno dla małych jak i dużych. To okazja, by wyrazić swoją wdzięczność i miłość. Świętowanie Dnia Matki ma ogromne znaczenie, szczególnie w żłobkach i przedszkolach, gdzie dzieci uczą się samodzielności, zdobywają wiedzę i nawiązują pierwsze relacje społeczne.

Ucz się teraz, zapłać później

Ucz się teraz, zapłać później!

Metoda odroczonych płatności to rozwiązanie, które pozwala na zrealizowanie szkolenia lub kursu bez konieczności ponoszenia kosztów na samym początku. Polega to na tym, że kupujesz szkolenie i przesuwasz po prostu termin zapłaty za nie. Jest to przydatne zwłaszcza wtedy, gdy zależy Ci na czasie – chcesz już rozpocząć edukację – a nie posiadasz w danym momencie wystarczającej ilości środków.

Szczegóły nowego kursu Gry i Zabawy integracyjne

Szczegóły nowego kursu: Gry i zabawy integracyjne

Kurs Gry i zabawy integracyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym to szkolenie, które zostało stworzone z myślą o rozwijaniu ważnych umiejętności społecznych i emocjonalnych u dzieci. Celem kursu jest zapewnienie im wspaniałej zabawy i równocześnie pomoc w rozwijaniu umiejętności, takich jak współpraca, nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami, empatia, kreatywność i rozwiązywanie problemów.